• Font size: Larger Smaller

Google Adwords er en "møtebooker" og "leadgenerator"

Posted by on in Salg 2.0

Gode selgere forsøker best mulig å kvalifisere leadene før de avtaler møter. De gjør det for å sørge for at de bruker tiden sin best mulig.

Resultatet av slik kvalifisering er flere og oftere salg, enn det de selgerne som tar til takke med alle møter får.

Om du i utgangspunktet har god kvalitet på leadene er det lettere å booke gode møter med kvalifiserte prospekter. Har du tenkt over hva du kan gjøre for å skaffe kvalifiserte leads?

Google Adwords er en av flere gode kanaler hvor du vil finne leads i høy kvalitet. Jeg tør nesten å påstå at kalde samtaler og Google Adwords representerer hvert sitt ytterpunkt i forhold til leadkvalitet.

Om du har en liste med helt kalde leads uten at listen har blitt vasket på noe vis, så vil du merke at du jobber motstrøms. Du vil finne gode leads som lar seg kvalifisere til prospekter, men det kan og er ofte langt i mellom de. 

Grunnen til det er helt enkelt at det er selgeren som ringer, uanmeldt. Selgeren ringer for å finne ut om det kan være en match som gjør at leadet kvalifiserer for å bli et prospekt. Dette er en jobb som i høy grad handler om at selgerne leter opp og finner de som er potensielle kunder.

Bare for å påpeke det; her er det selgeren som går etter kunden.

Med Google Adwords blir det fort anderledes. I hvert fall om du setter opp kampanjene riktig.

Ved å sette opp kampanjene riktig vil du få ferdig kvalifiserte prospekter. Grunnen til at du får de ferdig kvalifisert er fordi behovet allerede er tilstede. Det er prospektene som har tatt skrittet mot å velge en leverandør, og ved hjelp av Adwords kan de havne på nettsidene dine. 

Her har situasjonen snudd. Det er kunden som er på jakt etter selgeren/bedriften.

 

Google Adwords gir deg en snarvei i kjøpsprosessen

Ved å bruke Google Adwords får du muligheten til å ta en snarvei i kjøpsprosessen. I stedet for at du begynner med helt blanke ark, slik du gjør når du ringer kalde samtaler, så får du dialogen  med prospekter som av eget initiativ har kommet et stykke inn i kjøpsprosessen. 

Forståelse for dine kunders kjøpsprosess og hvordan de søker for å finne frem til det du tilbyr er avgjørende for å få en god effekt av dine kampanjer. Derfor vil det være smart å bruke tid i forkant for å avdekke riktige søkeord og annonsetekster som passer best mulig med dine kunders kjøpsprosess.

Om du lykkes i å sette opp en god kampanje vil du merke at den tiltrekker kvalifiserte leads til ditt nettsted, og det til en svært lav kostnad.

Vil du ha 6 artikler som går igjennom skrittene du må ta for å trekke kvalifiserte leads inn til dine nettsider og konvertere dem i leads? Dem finner du her.

Tilfeldigvis er dette noe vi kan hjelpe deg med også.

Tagged in: adwords leads

Leave your comments

0 Character restriction
Your text should be more than 10 characters
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
  • No comments found

Kategorier