• Font size: Larger Smaller

LIFT modellen: 6 faktorer for økt konvertering

Posted by on in Salg 2.0

WiderFunnel har lansert en modell for å systematisk forbedre nettsidene dine for å øke antall konverteringer. Deres egne tall forteller at denne modellen øker deres kunders konvertering med 10% til 277%. Hva vil det bety for din bedrift å gjøre tilsvarende?

For å bruke tydligere tale, dette er faktorer som spiller inn på hvor godt dine nettsider selger.

Artikkelen hos WiderFunnel finner du her, og jeg gjengir kun de seks punktene.

1. Verdiforslag
Dette mener de er det viktigste punktet, siden det er ansvarlig for å formidle verdien til den potensielle kunden. De andre fem faktorene bidrar til å øke effekten av verdiforslaget. 

2. Relevans
Er siden de lander på godt nok "kundeoptimalisert" i forhold til terminologi og budskapet på siden de fant deg på? (Søkemotorer, katalogtjenester, sosiale medier....) De må føle at de følger en rød tråd slik at det ikke oppstår forvirring når de lander på dine sider.

3. Tydelighet
Hvor tydelig er verdiforslaget og oppfordring til en handling (call-to-action)? Er designet forstyrrende eller bidrar det til å forsterke budskapet på siden? Er innhold og bilder tilpasset for å gjøre budskapet effektivt og tydelig?

4. Presserende faktorer
Disse kan være interne og eksterne. Behov man føler, som er grunnen til at man oppsøker en leverandør, er interne pressfaktorer. Begrenset tilgjengelighet og tidsbegrensede rabatter kan være eksempler på eksterne pressfaktorer. Har du inkludert presserende faktorer som forsterker handlelysten? Spiller du nok på de interne pressfaktorene dine kunder opplever?

5. Kjøpsvegring
Hva kan hindre besøkende i å konvertere? Dette er et tillitsspørsmål og handler om at du må være en troverdig leverandør. Hvilket førsteinntrykk gir du? Hvilken sikkerhet har de ved å handle hos deg? (Fornøydgarantier, 30 dagers åpent kjøp...)

6. Distraksjoner
Har du unødvendige elementer på siden som bidrar til å fjerne fokuset vekk fra din oppfordring til handling (call-to-action)? Lenker du folk ut av siden din, når du egentlig burde sørge for at de heller foretar en ønsket handling på ditt nettsted (legge igjen kontaktdetaljer)?

 

Artikkelen hos WiderFunnel er mye mer utfyllende og viser også en eksempelgjennomgang av en nettside. Det er god kunnskap de deler, så ta det med deg.

Leave your comments

0 Character restriction
Your text should be more than 10 characters
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
  • No comments found

Kategorier